REKLAMEMANNEN SOM BLE KLIMA-AKTIVIST: – Min misjon er at vi må gi folk lyst til å være med samtidig som vi gjør det enkelt for dem å bidra til det grønne skiftet, sier Petter Gulli.

– Kloden koker, men det er håp!

Publisert Sist oppdatert

– Flere kommuner skroter gamle planer for å ta bedre vare på naturen, sier Petter Gulli, mannen som på dagen sa opp en godt betalt reklamejobb da FNs klimapanel kom med rapporten som ga verden tolv år på å klare å nå klimamålene.

Datoen var 8. oktober 2018 og Gulli jobbet som partner i et av Norges ledende digitalbyrå. Samtidig var han styremedlem i WWW Verdens Naturfond. Opptatt av miljøvern hadde han vært lenge og nå bestemte han seg for å konsentrere seg hundre prosent om det han brant for: Bidra til å engasjere folk flest i det grønne skiftet, skape konkurransefortrinn ut av bærekraft og hindre grønnvasking og misbruk av bærekraftmålene. Inspirert av FNs klimapanel etablerte han selskapet 12YEARS.

Uforbederlig klimaoptimist

– Jeg visste at jeg hadde en god del foredrag i bunn, sier han om den drastiske beslutningen.

Og han har ikke vært arbeidsledig: Siden 2018 har han skrevet boka «HÅP – en praktisk guide for klimaoptimister», vært medgründer i den sirkulære markedsplassen ReSourcer og reist land og strand rundt for å snakke om klimautfordringer og vi kan løse dem.

Vi må bygge uteområder som tar vare på naturmangfoldet og vi må slutte å bruke hagejord med torv i.

Petter Gulli

Den selverklærte «uforbederlige klimaoptimisten» mener det skjer mye positivt på miljøfronten her i landet: – Vi kjøper stadig mer brukt, også når vi skal gi gaver. Flere kommuner skroter gamle planer for å ta bedre vare på naturen. Vi må bygge uteområder som tar vare på naturmangfoldet og vi må slutte å bruke hagejord med torv i. Myrene våre bidrar nemlig til stor karbonfangst.

Utemøbler

I fjor høst opplevde vi Petter Gulli som foredragsholder på Industriforum i Kongsvinger. Bedriftslederne satt som fjetret mens han foredro over «Brutale fakta og fantastiske muligheter» og trakk frem lokale helter i regionen:

– Utemøbelfabrikanten Vestre er jo landskjent – ja også verdenskjent – for å ha verdens mest miljøvennlige møbelfabrikk og fokus på sosial bærekraft. Mer enn «bare» å levere utemøbler, lager de sosiale rom hvor folk kan møtes og ha det fint sammen. Times Square i New York er et godt eksempel på dette. Andre eksempler er solcellepanelsatsningen til Schütz, Asak Flyts nye permeable system designet av Snøhetta for å møte overvannsutfordringene.

GA ALT: Petter Gulli hadde publikum i sin hule hånd under foredraget «Brutale fakta og fantastiske muligheter» på Industriforum i Kongsvinger.

Fra atomvåpen til reklame

På midten av ´80-tallet satt Gulli i landsstyret i Ungdom mot atomvåpen. Målet var å ha flest mulig medlemmer. – Men spesielt i Oslo så store deler av medlemmene ut som blitzere, og «dermed var det ikke så lett å rekruttere nye». Dette gjorde Gulli opptatt av hvordan man bør kommunisere for å få folk med seg. Da Westerdals Reklameskole omtrent samtidig startet en tekstforfatterlinje, søkte han og kom inn.

I mer enn 30 år skulle han jobbe som tekstforfatter og kreativ leder i de fleste store norske byråene, samt fire år i Singapore. Han beholdt hele tiden sitt samfunnsengasjement. Fokuset gikk fra kampen mot atomvåpen til kampen for miljøet. I tillegg å holde foredrag i regi av 12YEARS, driver han podcasten «Gull og grønne skoger» og holder workshops og kurs både innen klimarisiko og kommunikasjon.

Drittlei ordet bærekraft

– Min misjon er å gi folk lyst til å være med pluss å gjøre det enkelt å bidra til det grønne skiftet. Da tror jeg det er viktig å løfte fram både nasjonale og lokale helter.

Ordet bærekraft bruker han ikke, det er han drittlei:
– Odd Arild Grefstad i Storebrand beskriver begrepet veldig treffende når han sier at bærekraft er like lite håndfast som tåke.

Hvor langt er vi kommet på seks år?

– Altfor kort! Kloden koker, det har aldri vært så varmt før. Globalt har vi allerede passert halvannengradersmålet. Norges klimamål for 2030 var å redusere utslippene med 55 prosent sammenlignet med 1990-nivå – vi kan bare klare halvparten.

Petter Gulli synes det er trist at vi ikke er kommet lenger her i landet når det gjelder grønn energi: – Vi må øke stoltheten i Norge for at vi kan mer enn bare olje!