Interessen for e-drivstoff vokser i skogsbransjen
En fersk rapport viser at over en tredjedel av de spurte i den nordiske skogs- og grøntområdebransjen foretrekker maskiner som har mindre lokal miljøpåvirkning.
Undersøkelsen er utført av STIHL Norden og utarbeidet i samarbeid med Novus, et av Sveriges ledende analyse- og forskningsbyråer.
Både batteri og bensin
Innkjøpere og brukere av maskiner til skogs- og grøntområdearbeid har fått spørsmål om sine preferanser, og sju av ti liker å ha en kombinasjon av både batteri- og bensindrevne maskiner i maskinparken. De fleste respondentene støtter overgangen til batteridrevne maskiner, og interessen for e-drivstoff vokser.
56 prosent av respondentene understreker viktigheten av å gå helt over til batteridrevne maskiner. På spørsmål om hva som kan forbedres for å øke batteribruken, mener like mange at de maskinene bør bli mer effektive. 40 prosent mener at batteridrevne maskiners driftstider allerede er gode nok til å dekke deres behov.
Når det gjelder e-drivstoff, som produseres av vindkraftbasert grønt hydrogen og karbondioksid, uttrykker 43 prosent interesse for å prøve drivstoffet.
Smart teknologi i skogen
Undersøkelsen berører også hvilken rolle KI vil spille i fremtidens maskiner, og 40 prosent av respondentene tror at KI kommer til å bli en integrert del av alle maskiner i fremtiden. Troen på KI er aller sterkest blant dem som kjøper maskiner, der 48 prosent ser på KI som en fremtidig standard. Mange tror også at KI kommer til å ha en effekt på arbeidsprosesser, der 43 prosent av kjøperne og 35 prosent av alle svarende tror at KI kommer til å endre hvordan det daglige arbeidet utføres.
Avslutningsvis ønsker 20 prosent av de spurte en helt digitalisert maskinpark. Dette gjenspeiler en tydelig retning mot en fremtid som ikke bare er mer bærekraftig, men også mer digitalisert, heter det i STIHLs kommentar til rapporten.
Nordic Outdoor Industry Report 2024
Den første utgaven av rapporten Nordic Outdoor Industry Report 2024 fokuserer på omstillingen av energikilder, der personer som bruker og/eller kjøper inn maskiner, har svart på spørsmål om vaner og preferanser. Hele rapporten er tilgjengelig her.
STIHL Group utvikler, produserer og distribuerer elektroverktøy for profesjonelt skogbruk og landbruk, landskapsbevaring, bygg og anlegg samt private hageeiere. Det brede produktutvalget vårt kompletteres av digitale løsninger og tjenester. STIHL-produkter selges generelt gjennom spesialiserte serviceforhandlere – hos 42 av våre egne salgs- og markedsføringsselskaper, rundt 120 importører og mer enn 55 000 forhandlere i over 160 land. STIHL har også egne nettbutikker som vil bli utvidet internasjonalt i løpet av de neste årene.