Hjemmelaget til topps – igjen
Nok en gang gikk anleggsgartnerelevene ved Gjennestad videregående til topps i skole-NM. De måtte kive om førsteplassen med laget fra Mære landsbruksskole som endte med å ta sølv. Bronsevinnerne kom fra Øksnevad videregående.
Tekst: Eva Alnes Holte Foto: Njål A. Melberg, Gjennestad vgs
Vinnerlaget bestod av Isak Kjølner og Dave Derder. De tok seieren i skarp konkurranse med sølvvinnerne Mære landbruksskole ved Sigurd Myhre Klefstad og Per Simen Nyvik og Øksnevad vgs ved Sean Kinden og Ida Hodnefjell – som kapret bronsemedaljen.
PÅ PALLPLASS: Lagene fra venstre: Ida Hodnefjell og Sean Kingen fra Øksnevad vgs tok bronse, gull gikk til Dave Derner og Isak Kjølner mens andreplassen og søv gikk til Sigurd Myhre Klefstad og Per Simen Nyvik ved Mære landsbruksskole.
Dette er tredje gang Gjennestad videregående skole innkasserer førsteplassen i skole-NM i anleggsgartnerfaget. I 2019 vant Arne Hangerhagen og Johanne Elida Kalager ved Gjennestad og etter to påfølgende år med pandemipause sørget Else Maria Øverland og Truls Godli for seier til Vestfold-skolen.
DYP KONSENTRASJON: Dave Derner jobber med oppgaven.
Krevende konkurranseform
Årets skole-NM avslørte et gjennomgående høyt nivå på samtlige deltakere, mener Kai Raundalen, fagansvarlig for byggfag og naturbruk ved Gjennestad.
– Det å stille opp i denne konkurransen, og jobbe med krevende oppgaver framfor et stort publikum gjør hver og en deltager til en vinner. Derfor synes jeg at også Lena-Valle ved Hans Petter Grønlien og Ole Eklund og Kalnes ved Patrick Bjørn-Johnsen og Elias Fredrik Gjølstad skal nevnes. Alle elevene ved de fem skolene som deltok er vinnere, sier han.
Dommerne var anleggsgartnerne Nils Karjetta og Øyvind Wolland.
Deltakerne kom fra Øksnevad videregående skole, Mære Landbruksskole, Lena-Valle videregående skole og Gjennestad videregående skole. Sistnevnte var vertskapsskole og samarbeidet med Senter for opplæring i anleggsgartnerfaget (SOA) og Norske anleggsgartnere – miljø og landskapsentreprenører (NAML) om arrangementet.