FROKOSTPRATEN: Tone Lindberg Grøstad, direktør i Maskingrossisternes Forening

INGEN KRISESTEMNING: – Det er selvfølgelig ingen stormende jubel over lite salg, men vi har vært like lavt tidligere, sier Tone Lindberg Grøstad, direktør i Maskingrossisternes Forening (MGF). – Nå konsentrerer vi oss om hvordan vi skal rigge oss for fremtiden

– Det går i hjullastere, gravemaskiner og lastebiler hos tantebarnet mitt også!

Publisert Sist oppdatert

Hun starter hver dag med en varm kopp kaffe ute mens hun går tur med hundene. Inne i huset lar hun og mannen tenåringsjenta som er på besøk sove mens de spiser frokost.

– I den alderen liker de jo å sove lenge, sier tante Tone Lindberg Grøstad, direktør i Maskingrossisternes Forening (MGF) og hundeinstruktør på fritiden. Frokosten til Grøstads i Drammen foregår mellom sju og halv åtte og består som regel av knekkebrød eller frokostblanding. Tidligere holdt foreningen til i Oslo og det var litt travlere om morgenen. I dag har hun bare seks minutters kjøretid til jobben. – Deilig å slippe køkjøringen inn til byen!

Overraske Rototilt

Den dagen vi snakker med henne må hun imidlertid belage seg på køkjøring til byen og videre til Skedsmokorset. Grøstad gleder seg likevel: Vi skal overraske Rototilt med et besøk i anledning bedriftens 30-årsjubileum. Det blir hyggelig!

Mens tante er på besøk hos en av medlemsbedriftene, sitter kanskje tenåringen fra Narvik hjemme og bygger lego for voksne.

 – Det går i hjullastere, gravemaskiner og lastebiler – overhodet ikke påvirket av tante! ler Tone.

– Bolig- og hyttemarkedet ligger nede

Apropos hjullastere og gravemaskiner – hva kommer den store nedgangen i nysalget av anleggsmaskiner av?

– Bolig- og hyttemarkedet har stoppet helt opp og deri ligger nok nesten hele forklaringen. Etter første kvartal registrerte vi en tilbakegang på 22,9 prosent, og i andre kvartal er tilbakegangen på 21,1. For første halvår totalt er tilbakegangen på 22 prosent målt mot samme periode i 2023.

I første kvartal 2024 var det et oppsving i andelen nullutslippsmaskiner, men i andre kvartal falt denne til 3 prosent igjen. Hittil i år er nullutslippsandelen på 4 prosent.

– Det var forventet en økning i nullutslippsmaskiner etter at Statens Vegvesens ambisiøse klimahandlingsplan ble lansert med nullutslippsmaskiner som kontraktskrav fra 2027. Våre medlemmer melder om økt interesse etter at disse ble lansert, men sier samtidig at det har vært få konkrete salg knyttet til dette så langt.

Ettermontering bør vurderes

Grøstad sier hun håper på en økt satsning på det grønne skiftet og innfasing av nullutslippsmaskiner gjennom ENOVAs tilskuddsordninger.

– Myndighetene må også signalisere tydeligere på når de vil stille krav om denne typen teknologi og eventuelt overgangsvinduer for biodrivstoff. Vi er også opptatt av å utrede mulig ombygging av eldre maskiner fordi det er dårlig miljøpolitikk å avhende de om lag 50.000 maskinene vi allerede har i markedet. Retrofit bør vurderes som en mulighet, og at det gis incentiver og støtteordninger til dette. Det er et sterkt ønske fra MGF om at myndighetene blir enda klarere på hvilken utvikling de ønsker og hvilke virkemidler som vil bli brukt de neste fem-ti årene for å nå våre forpliktelser til kutt i utslipp. For våre medlemmer og entreprenørene er forutsigbarhet over en lengre tidsperiode det aller viktigste.

Ingen krisestemning

Grøstad understreker at det ikke hersker krisestemning i foreningen: - Det er selvfølgelig ingen stormende jubel over lite salg, men vi har vært like lavt tidligere. Nå konsentrerer vi oss om hvordan vi skal rigge oss for fremtiden. Vi ser på muligheter for å unngå å miste ansatte og jeg mener vi jobber godt med strategier for fremtiden. Vi skal tilbake!