Blå næring med mørkegrønne tall: – Vi er vanvittig stolte
Søppel fra fiskeri- og
oppdrettsnæringen blir til klatrenett, fotballmålnett og andre ballfangernett.
Spor etter norsk fiskeindustri finnes også i Levis,
Speedo, Nike, Wave-O og Adidas - og i klesmerket til historiens mestvinnende surfer, Kally Slater.
Det Bodø-baserte selskapet Nofir har slått seg opp som suverene på innsamling og gjenvinning av plastredskap fra de blå næringene. I 2023 samlet selskapet inn 8212 tonn med kasserte fiskeri- og oppdrettsredskaper, fordelt på over 400 forsendelser fra i hovedsak Norge – men også fra Island og Færøyene.
Sirkulære oppdrettsnøter
6153 tonn ble sendt til materialgjenvinning. Dette innebærer ifølge Nofirs nye livssyklusanalyse besparelser i klimagassutslipp, målt i CO2-ekvivaltenter, på 34 450 tonn.
Et nytt prosjekt er å lage de første sirkulære oppdrettsnøtene av resirkulerte oppdrettsnøter. Her samarbeider Norfi med Aquafil, Grieg Seafood, Akva Group Egersund Net og Hampidjan Group. Går alt etter planen, vil de to første oppdrettsnøtene være i havet allerede i sommer.
Størst på plastforbruk
Satsningen er støttet av Handelens Miljøfond som peker på fiskeri- og oppdrettsnæringen som de største plastforbrukende næringene i Norge.
Nofir tar også imot redskap som Fiskeridirektoratet tråler opp fra havet i sine årlige tokt. Det er gratis å levere til Nofil. Motivasjonen er å forhindre at havet forsøples.
- Bevisst og handlekraftig næring
Økonomisk endte fjorårets omsetning på 31 millioner i
omsetning, med et driftsresultat på 1,8 millioner kroner.
– Ingen hadde turt å se for seg slike tall for bare noen år siden. Vi har jobbet veldig hardt, og med hjelp fra en stadig mer bevisst og handlekraftig næring kan vi nå sko oss med vår beste omsetning hittil, sier daglig leder Øistein Aleksandersen. Nå gleder han seg til å møte næringa på Nor-Fishing i slutten av augst.