Grenland Motorsportsenter

DUGNAD: – Mange entusiaster arbeider med motor til daglig, også – det kommer godt med når dugnadsinnsatsen er stor, konstaterer Even Hvaal. Han er styremedlem i NMK Grenland, han er flere ganger norgesmester i rallycross, og i 2022 ble han kåret til «årets drivaksel» i norsk bilsport.. Til daglig er han daglig eier og og største eier i Larvik-firmaet Maskin & Asfalt.

Banen blir "aldri ferdig",men lørdag er det NM-finale

Publisert Sist oppdatert

Nå behøver vi ikke å snu oss for å se om de vil slå oss konkurs hver gang pizzabudet kommer.

Even Hvaal

 Vestfold og Telemark manglet anlegg. Nå samler Grenland motorsportsenter det meste på ett sted. Lørdag er det klart for landsfinalen i bilcross.

https://vimeo.com/743694229

 Farten måtte litt ned. Det var grunnen til den siste av en rekke runder med dugnadsarbeid for Even Hvaal. – Jeg har noen timer her, ja, slår han fast.

Foran landsfinalen i bilcross ble det en helt ny trasé i det som tidligere var kjent som Svenskedumpa.

For rask

– Banen var rask. Bilcross skal ha en gjennomsnittsfart på 80 kilometer i timen. I tillegg var det ulykker i dumpa, derfor ble den liggende brakk, forteller Hvaal. Han er styremedlem i NMK Grenland, han er flere ganger norgesmester i rallycross, og i 2022 ble han kåret til «årets drivaksel» i norsk bilsport.

– I sommer har vi fylt opp med 2500 tonn stein i hullet, og vi har kjørt inn 1000 tonn grus, forteller han.

Det blir dugnad hele tiden.

SVENSKEDUMPA: 3500 tonn stein og grus er kjørt inni sommer for å fylle opp en dump som har ligget brakk en stund.
GRØFTER: De siste årene er det gravd 800 meter med grøfter for å få på plass tolv permanente strøm-, vann- og brannposter rundt i depotet.

 – Målsettingen nå er å tjene litt penger så vi kan komme videre. Bygge ordentlig sanitæranlegg og klubbhus. Brakkene som vi har nå, ble kjøpt for en krone på Vøyenenga i Bærum. Der har vi kafé og hybler. Dessverre er det veldig dyrt å bygge. Vi skulle hatt nytt dommertårn og ny kafeteria. Banen blir aldri ferdig! fastslår Even Hvaal.

 Manglet anlegg

Vestfold og Telemark trengte flere motorsportanlegg. I år er det 20 år siden begynnelsen i Luksefjell i Skien. Første løp ble kjørt i 2010. De siste årene har aktiviteten blitt større og større, og de siste par årene er det bygd ut for å være tilgjengelig for enda flere.

BRAKKELIV: Kaféen og hybler har plass i brakker som ble kjøpt for en krone i Bærum.

 Men Hvaal forteller at det var vanskelig å få inn pengene til å drive. Selv kom han inn i 2019. – Anlegget hadde 4,6 millioner i gjeld. Så klarte vi å trekke inn folk som driver selskap selv. Etter ett år var vi gjeldfri, forteller han. Til daglig er han daglig leder og største eier i Larvik-firmaet Maskin & Asfalt.

 Ikke redd for konkurs lenger

– Vi fikk med mange til å sponse. Nå behøver vi ikke å snu oss for å se om de vil slå oss konkurs hver gang pizzabudet kommer, sier han. – Den første millionen er den verste å tjene. Vi startet med tre bæreposer papir og en gjeld på 4,6 millioner kroner.

Opprinnelig bygde NMK Grenland anlegget som et aksjeselskap. – Den gangen måtte du det for å få tilbake momsen. Men nå er all driften i klubben, sier Hvaal.

Veldig mange av reklameskiltene på banen er entreprenører som har hjulpet til med banen hele tiden, i tillegg til sparebanken og bildelleverandøren Romnes. Nøkkelen er å la være å gå inn og be om store summer. – Vi spurte om 5000 over tre til fem år. Det første året fikk vi 60 slike avtaler, og vi har stort sett beholdt dem. Men det er et tøft marked, konstaterer Even Hvaal.

 Drag og modellfly

Nå favner Grenland motorsportsenter flere og flere grener. – Vi har en egen liten driftingbane. Vi har dragstripe på 401 meter. Vi har nye venner med modellfly og en liten taksebane. Og så har NMK Grenland 380 medlemmer. I tillegg har Sandefjord, Tønsberg og flere klubber også billøp her, forteller Hvaal.

Han har lenge tatt til orde for å samle ressursene i Vestfold og Telemark. Det er plass til å bygge gokartbane i Luksefjell. Men hvorfor gjøre det når NMK Andebu har gokartbane?

– Vi burde hatt ett anlegg for Østlandet. Nå er det altfor mange mindre plasser. Og dugnadsviljen er ikke den den var, slår han fast.

 Trygg kjøring

På campingen på anlegget går det an å sitte og ha panoramautsikt. I fjor var det 200 ekvipasjer i depotet på NM i rallycross. Hele området er utstyrt med kamera, og det leies ut til folk som vil trene eller ha et arrangement. Kjøreskolene bruker også banen flere dager i uken.

OPPLÆRING: Kjøreopplæring er blant de mange aktivitetene som får plass på et anlegg som nå er åpent for mye mer enn bare bilsport.

– Det er synd at ikke offentlige etater ser at de kunne bidratt litt for at ungdom skal kunne komme hit og kjøre på trygge arenaer i stedet for på veien, ifølge Hvaal.

Politiet er på banen og tester bilene sine. Politiets folk ser også at det er bedre at de som kjører fort, gjør det på banen enn ute på veien. – Det er blitt et senter hvor vi driver med bilsport, men også med annen aktivitet for å ivareta kommunens problemer, sier han.

 Lettstelt

Anlegget er bygd for å være lettstelt. I det øyeblikket det blir for mye arbeid å rigge til et arrangement, så skremmer du bort de frivillige.

– Skal du drive det, så må du drive det som en butikk. De grunnleggende inntektene må alltid være til stede. Så er det de store stevnene som skal gi deg inntektene til å investere, sier Even Hvaal.

Han forteller at det som trekker aller flest, er drifting. 1. mai var det 4000 mennesker på banen.

– Jeg trodde ikke det var mulig at det kunne komme så mange biler. Kiosken går bra på sånne arrangement. På løpene våre har folk med seg kjøkkenet, men i drifting er det helt tydelig et ungdomsmiljø hvor de ikke har det, sier Even Hvaal.

START: Grenland motorsportsenter hadde det første løpet i 2010.

 

 

 

 

 

 

Video til nett: https://vimeo.com/743694229